Dalam al-Quran dan Sunah terdapat perkara-perkara yang
menyentuh hak-hak manusia. Ini lebih jelas apabila meneliti kandungan Sahifah
Madinah. Jaminan ke atas hak-hak rakyat adalah bertujuan supaya keadilan dan
kesaksamaan dapat dicapai dan dinikmati oleh rakyat. Jaminan kepada hak-hak
rakyat atau individu adalah menjadi makasid al Syariah.
Tujuan utama syariah adalah untuk menjaga kepentingan manusia
dalam kehidupan di dunia dan akhirat. Perkara yang menyentuh hak utama individu
yang mesti dipelihara ada lima iaitu hak ke atas agama, nyawa (diri), akal,
keturunan (maruah) dan harta. Pemeliharaan kepada kelima-lima perkara tersebut
adalah diberi jaminan oleh syarak.
Pengabaian kepada pemeliharaan lima perkara ini akan
menyebabkan hilang (hak) dan mendatangkan kemudaratan kepada manusia.
Mempertahankan (hak) adalah maslahah atau kebaikan bagi manusia. Justeru bagi
mencapai kesejahteraan dan kebaikan hidup duniawi maka hak ke atas nyawa, harta
benda, kehormatan keturunan, akal dan agama adalah dilindungkan oleh syarak.
Bagi menjamin daripada pencerobohan ke atas hak-hak tersebut
beberapa kaedah telah diadakan seperti Sad al-Zaraie iaitu suatu kaedah bagi
jaminan dan perlindungan yang diberi oleh perundangan syariat. Dalam
memperkukuhkan jaminan ini maka diadakan hukuman ke atas mereka yang menceroboh
hak-hak tersebut.
Hukum syarak menentukan hukuman yang berat ke atas pelanggan
hak-hak asasi manusia. Sebagai contoh apabila berlaku pencerobohan ke atas diri
dan nyawa hukuman Qisas boleh dijatuhkan. Apabila pencerobohan berlaku ke atas
kehormatan seseorang dan harta benda hukuman hadd boleh dikenakan. Begitu juga
jika seseorang melakukan kebinasaan ke atas diri sendiri, seperti mabuk, dia
boleh dihukum.
Terdapat banyak ayat al-Quran yang menjaga hak diri dan
nyawa. Di antaranya firman Allah s.w.t. bermaksud: Dan jangan kamu membunuh
diri seseorang manusia yang dilarangkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan
alasan yang benar.
Ini menjelaskan bahawa manusia adalah sama tarafnya dan
dilindungi oleh undang-undang. Tiada sesiapa boleh menceroboh hak kebebasan
diri seseorang. Tidak boleh melakukan perkara yang menyekat diri, mencedera dan
sebagainya. Nyawanya tidak boleh diambil kecuali dengan kuasa undang-undang.
Tujuan diadakan peraturan atau perundangan adalah untuk
memelihara kebajikan dan maslahat atau menolak berlaku kerosakan atau
kemudaratan kepada diri seseorang. Jika peraturan dan perundangan tidak dapat
menjamin tujuan tersebut ini akan mendatangkan ketidakadilan dan pencerobohan
ke atas hak seseorang.
Manusia diberi hak kebebasan untuk bergerak termasuk bekerja,
melakukan kegiatan harian, mencari rezeki di tempat yang halal untuk nafkah
diri dan keluarga, membuat sumbangan kepada pembangunan negara.
Islam memberikan hak kepada seseorang menganut agama
pilihannya. Seseorang tidak boleh dipaksa untuk menganut agama tertentu. Dalam
al-Quran ada menyatakan yang bermaksud: Tiada paksaan dalam agama (Islam).
Ayat tersebut secara jelas menyatakan bahawa di antara asas
Islam ialah tidak ada paksaan. Islam disebarkan dengan cara dakwah Islamiah
kepada orang ramai dengan cara yang baik dan bijaksana. Ini adalah manhaj yang
dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. semasa baginda menyebarkan Islam. Sebagai
contohnya baginda telah menerima Perjanjian Hudaibiyah dan di antara
kandungannya ada menyebut tentang pengikut Islam yang pergi ke pihak musyrik
mereka ini tidak akan dihantar semula kepada pihak Islam.
Islam memandu supaya manusia memilih agama yang benar iaitu
agama Allah seperti maksud firmanNya, Sesungguhnya agama di sisi Allah adalah
Islam. Apabila seseorang itu telah memilih agama Islam sebagai agama yang
benar, dia dikehendaki memelihara akidah Islam supaya tidak terjejas atau murtad.
Jika memilih untuk keluar Islam atau murtad, dia tertakluk kepada aturan dalam
hukum syarak, dan dia digolongkan dalam golongan orang yang rugi.
Untuk memelihara hak menganut agama supaya tidak terganggu
seseorang itu hendaklah mengamalkan dan bukan setakat beriman dengan lidah
mengakui Islam. Mengenai dengan kehormatan diri dan nyawa orang bukan Islam,
nabi ada bersabda bahawa Barang siapa membunuh Muahad nescaya tidak menghidu
bau syurga.
Islam menyeru supaya menjauhkan diri daripada melakukan sesuatu
yang boleh menumpahkan darah seperti firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seseorang manusia maka seolah-olah dia
telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya.
Akal adalah nikmat yang paling berharga dan bernilai yang
dianugerahkan oleh Allah s.w.t. kepada manusia dan dengannya membezakan dengan
kejadian dan makhluk yang lain. Apabila manusia hilang akalnya hapuslah daya
pertimbangan yang sihat dan waras. Ini boleh merosak dan mengancam dirinya
sendiri dan orang lain. Justeru memelihara akal daripada perkara yang boleh
mendatangkan mudarat adalah menjadi tujuan syarak. Dalam al-Quran terdapat
lebih dari empat puluh tempat yang menyebut tentang kepentingan `akal fikiran'
dan saranan supaya manusia menggunakan akal.
Dari segi hukum dan perundangan, akal adalah syarat bagi
menentukan seseorang itu `mukalaf' atau mempunyai tanggungjawab dalam tindakan
dan amalannya. Justeru Islam mengharamkan perkara-perkara yang boleh merosakkan
akal seperti arak dan dadah. Pengharaman arak terdapat dalam al-Quran. Seperti
juga dengan dadah yang boleh membinasakan manusia.
Oleh: Datuk Dr. Abdul Monir Bin Yaacob
Sumber: http://www.ikim.gov.my/
Walaupun umat Islam mempunyai hak ke atas setiap perkara, namun, hendaklah ia berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah supaya ia tidak melanggari batas-batas syariat yang ditetapkan
ReplyDelete